Home
De verkiezing
Bekijk video
Motiveer je klant
Leer van je klant
Als je wint
Nieuws
Contact
Planning
Blijf op de hoogte
Partners

De verkiezing

Wat heeft de ‘Retailer of the Year’-verkiezing je te bieden?

  • Promotie en vergroting van naamsbekendheid van jouw (web)winkel;
  • Inzicht in de behoeften van consumenten;
  • Inzicht in de prestaties van concurrenten;
  • Als winnaar mag jouw (web)winkel één jaar lang de titel ‘Beste Winkelketen van België’ en/of ‘Webshop Awards België’ dragen.

Hoe kun je de verkiezing winnen?

1. Motiveer je klant om te stemmen

Om de titel ‘Beste Winkelketen van België’ en/of ‘Webshop Awards België’ te winnen heb je minimaal 380 beoordelingen nodig. Motiveer je klant om een beoordeling te geven over jouw (web)winkel. Wij helpen je hier graag bij! Bekijk de mogelijkheden om campagne te voeren en beoordelingen te verzamelen.

NIEUW! Doe actief mee op vestigingsniveau en maak kans op het ‘Qrf Topwinkel 2017-2018’ predicaat.

2. De consument beoordeelt haar favoriete (web)winkels

Wanneer de consument een (web)winkel beoordeelt, selecteren zij eerst de (web)winkel en vervolgens de categorie waarin zij deze willen beoordelen. Bekijk het overzicht van de categorieën.

De consument beoordeelt de volgende tien aspecten, waarbij zij de mogelijkheid hebben een toelichting te geven:

  • Prijs

  • Acties en aanbiedingen

  • Kwaliteit van de producten

  • Samenstelling assortiment

  • Deskundigheid

  • Klantvriendelijkheid

  • Service

  • Uitstraling en beleving

  • Winkelgemak

  • Betrouwbaarheid

Naast een beoordeling laten consumenten hun persoonlijke gegevens achter, namelijk leeftijd, geslacht en postcode. Deze informatie wordt gebruikt in de analyse.

Als retailer heb je de mogelijkheid om extra vragen toe te voegen aan de vragenlijst. Deze vragen bieden de kans om extra inzichten vanuit de consument te verzamelen. Er zijn een aantal standaardvragen voorbereid, maar maatwerk hoort ook tot de mogelijkheden. Bekijk de optie voor de extra vragen.

3. Wij vergroten de betrouwbaarheid

Om de betrouwbaarheid te vergroten zetten wij de volgende middelen in:

Fraudecheck

De fraude check is bedoeld om de kwaliteit van de dataset te verhogen. Responsen worden onder andere beoordeeld op doorlooptijd, antwoordpatronen en er wordt een analyse op IP-adressen uitgevoerd.

Weging op basis van belang van aspecten

De beoordelingen samen bepalen het gewogen eindcijfer van een (web)winkel binnen een categorie. Niet alle aspecten zijn even belangrijk. Bij het berekenen van het eindcijfer wordt rekening gehouden met de waarde van een aspect binnen een categorie. Dit belang wordt bepaald op basis van een aselecte steekproef. Hieronder vind je een voorbeeld:
Aspect Cijfer Belang Cijfer x Belang
Prijs 7,5 6,27% 0,44
Acties en aanbiedingen 7 11,92% 0,83
Kwaliteit van de producten 6 9,84% 0,59
Samenstelling assortiment 8 14,69% 1,2
Deskundigheid 5,5 9,69% 0,53
Klantvriendelijkheid 6,7 13,38% 1
Service 6,7 11,30% 0,76
Uitstraling en beleving 7 3,20% 0,22
Winkelgemak 7,5 14,81% 1,11
Betrouwbaarheid 6,9 4,90% 0,34
Eindresultaat 7
Correctie van gewogen eindcijfer
De behaalde eindscores worden gecorrigeerd op basis van een correctiefactor van het bijbehorende aantal waarnemingen. Het is dan ook van belang om campagne te voeren, aangezien de aftrek geringer is bij meer waarnemingen. Hieronder vind je een voorbeeld van wat de invloed van het aantal beoordelingen is op de correctiefactor en het gecorrigeerde cijfer.
Gewogen cijfer Aantal beoordelingen Correcties Gecorrigeerde cijfers
(Web)winkel A 7,25 800 0,31 6,94
(Web)winkel B 7,25 900 0,29 6,96
(Web)winkel C 7,25 1.000 0,28 6,97
(Web)winkel D 7,25 1.250 0,25 7
(Web)winkel E 7,25 1.500 0,23 7,02
(Web)winkel F 7,25 2.000 0,2 7,05
(Web)winkel G 7,25 3.000 0,16 7,09

4. Wij maken de genomineerden bekend!

Na de analyse van de resultaten worden er per categorie twee tot vijf genomineerden bekendgemaakt. Dit is afhankelijk van het aantal winkelketens met voldoende beoordelingen. Wanneer een categorie minder dan twee genomineerden heeft, zal de ondergrens worden verlaagd. Indien er dan nog steeds minder dan twee genomineerden zijn komt de categorie te vervallen. Alleen genomineerden maken kans op de categorieprijs.

5. Wie zijn de categoriewinnaars?

Alle genomineerden worden uitgenodigd voor een feestelijke bijeenkomst, waar de categoriewinnaars bekend worden gemaakt. Deze categoriewinnaars mogen één jaar lang de titel ‘Beste Winkelketen van België’ of ‘Webshop Awards België’ dragen.

6. Wie is de overallwinnaar?

In de tweede stemperiode worden de categoriewinnaars opnieuw beoordeeld door de consumenten. Dit levert twee winnaars op: ‘Beste Winkelketen van België’ en ‘Webshop Awards België’. Daarnaast wordt in een panelonderzoek, aselect bepaalt wie de beste retailer van België is. Deze retailer ontvangt de prijs ‘Retailer of the Year België’.