Home
De verkiezing
Bekijk video
Motiveer je klant
Leer van je klant
Als je wint
Nieuws
Contact
Planning
Blijf op de hoogte
Partners

Nieuws

Belgische klanten geven hun winkelketens 7,5/10

Belgisch publiek hecht steeds meer belang aan assortiment en prijskwaliteitsverhouding

Brussel, 24 april 2017 – De Belgische consument hecht steeds meer waarde aan het assortiment en de prijskwaliteitsverhouding van producten in de winkel.

Afgelopen jaar hebben 204.000 consumenten de Belgische winkelketens en webshops beoordeeld:

  • Gemiddeld krijgen winkelketens een rapport van 7,5/10 op een totaal van 9 selectiecriteria1.
  • In fysieke winkels winnen assortiment en prijskwaliteitsverhouding aan belang.
  • Voor webshops blijken de prijskwaliteitsverhouding en promoties de meest belangrijke beoordelingscriteria te zijn, terwijl service het minst naar waarde wordt geschat.
  • Het ‘Qrf2 Beste Winkelketen van het Jaar’ logo wordt door consumenten beschouwd als een keurmerk dat een positieve bijdrage levert aan het imago van de winnaar.
Klant wil ruime keuze en eerlijke prijzen

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat consumenten over het algemeen ruim tevreden blijven over winkelketens die zij in 2016 bezochten. De 137 beoordeelde winkelketens uit 22 verschillende winkelcategorieën krijgen een gemiddelde score van 7,5/10. Hierbij worden het criterium van het assortiment en de prijskwaliteitsverhouding van het aanbod door de bezoekers als de meest belangrijke aspecten beschouwd (22%).

Evolutie 2015-2016 : klant wordt prijsgevoeliger en kieskeuriger

Het blijkt dat de klant, over alle categorieën samen, gemiddeld prijsgevoeliger wordt en dat assortiment, promoties en prijskwaliteitsverhouding ook gemiddeld in waarde toenemen ten opzichte van het jaar 2015.

De meerwaarde die de klant ervaart bij klantvriendelijkheid en service is voor de klant daarentegen duidelijk afgenomen.

Verschillen tussen categorieën : van chocolatiers tot opticiens, van telecom tot boeken

Uiteraard spelen de negen beoordelingscriteria (Prijsniveau, Prijs-kwaliteitverhouding, Deskundig personeel, Klantvriendelijk personeel, Assortiment, Service, Acties en Aanbiedingen, Sfeer en Vernieuwing) niet in alle soorten winkelketens een zelfde rol.

Het onderzoek toont een aantal markante verschillen :

  • Zo blijkt van alle winkelcategorieën het prijsniveau bij opticiens en audiciens (9,6%) verhoudingsgewijs het minst belangrijk te zijn, terwijl het nergens anders dan in supermarkten (18,5%) een grotere rol speelt.
  • De prijskwaliteitsverhouding speelt op haar beurt het meest bij modeaccessoires en handtassen (25,1%) en het minst bij parfumerie (15,9%).
  • Slechts 3,8% van de responderende supermarktklanten acht de deskundigheid van het personeel belangrijk; met een score van 23% ligt hetzelfde criterium het hoogst bij opticiens en audiciens.
  • Een klantvriendelijk personeel lijkt met 4,6% in winkels voor wonen en interieur van relatief ondergeschikt belang te zijn, terwijl het met 15,4% juist andersom ligt bij chocolaterie en patisserie.
  • Waar slechts 10,4% belang hecht aan het assortiment van de telecomwinkels, grenst dit cijfer bij chocolatiers en boekenwinkels aan de 24%.
  • De sfeer bij “food to go”-zaken lijkt met 6,8% de hoogste impact te hebben van alle winkels.
  • Vernieuwing speelt het meest bij wonen en interieur (4,6%).

Tussen 2015 en 2016 zijn de volgende criteria relatief belangrijker geworden voor de klant :

  • Prijs in wonen- en interieurketens (+2,6%)
  • Prijskwaliteitsverhouding in sportwinkels (+3%)
  • Deskundigheid personeel en klantvriendelijkheid in food to go-zaken (+3,6%)
  • Assortiment in baby en kind (+4,2%)

Volgende criteria zijn in dezelfde periode relatief minder belangrijk geworden :

  • Prijs in food to go (-2,2%)
  • Prijskwaliteit in baby en kind (-2,6%)
  • Deskundigheid personeel in boekenwinkels (-5,2%)
  • Promoties in muziek-, film- en gameswinkels (-4,4%)

Webwinkels scoren gelijk aan winkelketens

De verkiezing geeft nagenoeg dezelfde evolutie weer voor webshops in de ‘Qrf Webshop Awards’. De prijskwaliteitsverhouding blijft voor webshops het belangrijkste element, promoties staan nog steeds op de tweede plaats. Het minst belangrijke aspect bij webshops is de service.

Qrf Beste Winkelketen van België: een keurmerk met positief imago

Dat de verkiezing ‘Beste winkelketen van België’ uitgegroeid is tot een verkiezing die het grote publiek bereikt, blijkt niet alleen uit het hoge aantal deelnemers. In 2016 beschouwt 54% van de ondervraagden het logo van de verkiezing als een echt keurmerk. 52% bevestigt dat het logo van ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ een positieve bijdrage levert aan het imago van de winkel die de prijs wint. Nog eens 52% vindt dat het logo een meerwaarde biedt bij het oriënteren naar een bepaalde winkel.

Voor Mark Veldkamp, Commercieel directeur van Q&A, initiatiefnemer van het ‘Retailer of the Year’ concept is de groeiende visibiliteit en geloofwaardigheid van het logo een blijk van duurzaam vertrouwen van de consument. “Dit vertrouwen willen wij dan ook blijven verdienen door van onze kant winkelketens aan te sporen om het beste van zichzelf te geven in de bestaande categorieën. Meer nog, wij willen de retailers ook aanmoedigen om mee te zijn met hun tijd en maximaal rekening te houden met de veranderende behoeftes van de consument.”

Voor Anneleen Desmyter, CEO van Qrf City Retail, de hoofdsponsor van ‘Retailer of the Year’ is het als investeerder in winkelvastgoed zeer belangrijk om voeling te behouden met de winkels en de consument van morgen. “Qrf City Retail is niet enkel investeerder, maar wil ook graag een partner en kenniscentrum zijn voor retailers door het voeren van onderzoeken en het volgen van trends. Op deze manier wil en kan Qrf City Retail een meerwaarde bieden aan haar huurders.”

1De 9 selectiecriteria waarop de winkelketens beoordeeld worden, zijn : Prijsniveau, Prijs-kwaliteitverhouding, Deskundig personeel, Klantvriendelijk personeel, Assortiment, Service, Acties en Aanbiedingen, Sfeer en Vernieuwing
2Qrf City Retail, de Belgische beursgenoteerde eigenaar en verhuurder van binnenstedelijk winkelvastgoed, is de hoofdsponsor van de “Retailer of the Year 2017” award.

Brussel, 24 april 2017

Action grote winnaar bij de uitreiking van de prijzen Qrf Beste Winkelketen van België 2016 – 2017 en Retailer of the Year Europe

Schelle, 8 december 2016 - Action is uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2016 – 2017 en Yves Rocher nam de de Qrf Webshop Award Belgium 2016 - 2017 in ontvangst. De prijzen zijn vanavond uitgereikt tijdens de RetailDetail Night in het San Marco Village. Daarnaast werd op deze avond bekendgemaakt dat Action ook de prijs ‘Retailer of the Year Europe’ gewonnen heeft en dat de Webshop Award Europe dit jaar naar Hunkemöller gaat.

Qrf Beste Winkelketen van België
In de afgelopen zes maanden beoordeelden ruim 200.000 consumenten hun favoriete retailers voor de publieksprijzen Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards Belgium. Dit leverde in totaal bijna 400.000 waardevolle beoordelingen op. Op donderdag 22 september zijn de winnaars van de categorieprijzen bekendgemaakt. Deze winnaars maakten kans op de overalltitel door stemmen van de consument binnen te halen. In de ogen van een grote meerderheid van de consumenten verdient Action de titel Qrf Beste Winkelketen van België 2016 - 2017. Net als vorig jaar is ook de Qrf Webshop Award uitgereikt. Dit keer sleepte de Yves Rocher deze prijs in de wacht.

De nummers twee tot en met vijf die in de race waren voor de titel Qrf Beste Winkelketen van België 2016-2017 zijn ook bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. Bel&Bo, de winkelketen die vorig jaar uitgeroepen werd tot de winnaar van de verkiezing, is op de tweede plek geëindigd en Yves Rocher heeft de derde plek behaald. Op de vierde plek volgt Standaard Boekhandel. Ten slotte is Pearle Opticiens geëindigd op de vijfde plek.

Ook de nummers twee tot en met vijf van de Webshop Awards Belgium zijn op deze avond bekendgemaakt. Deze plaatsen zijn respectievelijk voor Bel&Bo, Bol.com, TravelBird en Dreamland.

Retailer of the Year Europe
De verkiezingen Beste Winkelketen en Webshop Awards zijn dit jaar in 10 Europese landen gehouden. Retailers (webshops) die in minstens vier (drie) landen prijzen wisten te winnen maakten kans op overkoepelende Europese prijzen. Dit jaar werd de RetailDetail Night gekozen als het podium om de prijzen ‘Retail of the Year Europe’ en ‘Webshop Award Europe’ uit te reiken. Uit in totaal meer dan 1,8 miljoen beoordelingen blijkt uiteindelijk dat Action zich Retailer of the Year Europe 2016 – 2017 mag noemen. De Webshop Award Europe 2016 - 2017 werd dit jaar gewonnen door Hunkemöller. Tot slot mocht Hunkemöller ook de Cross-Channel Award Europe in ontvangst nemen. Dit is een prijs voor de retailer die online en offline het beste met elkaar weet te combineren.

Retailer of the Year concept
Het concept Retailer of the Year is in 2003 ontstaan in Nederland en is actief in tien Europese landen. Vanaf 2006 is het concept actief in België met Beste Winkelketen van België. Sinds 2015 zijn Webshop Awards Belgium en Cross Channel Award toegevoegd.

Schelle, 8 december 2016

Categoriewinnaars ‘Qrf Beste Winkelketen van België 2016 – 2017’ en ‘Webshop Awards Belgium 2016 – 2017’ bekend

Mechelen, 22 september 2016 - De categoriewinnaars van de publieksprijzen Qrf Beste Winkelketen van België 2016 - 2017 en Qrf Webshop Awards 2016 - 2017 zijn bekend. Ruim 200.000 consumenten gaven gehoor aan de oproep hun favoriete winkelketens en webshops te beoordelen op www.bestewinkelketen.be www.meilleurechainedemagasings.be en www.webshop-awards.be. In 23 categorieën zijn ruim 38 prijzen uitgereikt aan 22 retailers. Hunkemöller werd voor het tiende jaar op rij Beste Winkelketen in de categorie Lingerie & ondermode en Yves Rocher ging in totaal met vier categorieprijzen naar huis. Torfs werd de winnaar van de Qrf Cross Channel Award.

De verkiezing Beste Winkelketen van België wordt dit jaar voor de elfde keer gehouden. Dit zijn de winnaars van deze editie:

22 categoriewinnaars Qrf Beste Winkelketen van België 2016 - 2017

Baby & kind:
Zeeman

Boeken:
Standaard Boekhandel

Bouwmarkten:
Hubo

Damesmode:
Bel&Bo

Drogisterij:
Yves Rocher

Elektronica:
Media Markt

Food to go:
Lunch Garden

Herenmode:
e5

Juwelier & bijouterie:
Veritas

Lingerie & ondermode:
Hunkemöller

Mode-accessoires & handtassen:
Veritas

Muziek, films & games:
Media Markt

Opticiens & audiciens :
Pearle Opticiens

Parfumerie:
Yves Rocher

Schoenen:
Torfs

Speelgoed:
Dreamland

Sport:
Decathlon

Supermarkten:
Colruyt

Telecom:
Media Markt

Tuin & dier:
AVEVE

Warenhuis & huishouden:
Action

Wonen & interieur:
Action

 

 

Naast de prijs voor de Beste Winkelketens werden ook de Webshop Awards Belgium uitgereikt, een prijs voor de beste online retailer. De winnaars zijn als volgt:

16 categoriewinnaars Qrf Webshop Awards Belgium 2016 - 2017

Boeken:
Bol.com

Bouwmarkten:
Hubo

Damesmode:
Bel&Bo

Drogisterij:
Yves Rocher

Elektronica:
Coolblue

Herenmode:
e5

Muziek, films & games:
Bol.com

Parfumerie:
Yves Rocher

Reisbureaus:
Travelbirds

Schoenen:
Torfs

Speelgoed:
Dreamland

Supermarkten:
Delhaize

Telecom:
Coolblue

Tuin & dier:
AVEVE

Warenhuis & huishouden:
Bol.com

Wonen & interieur:
Brico

Qrf Cross-Channel Awards Belgium 2016 - 2017 Parallel aan de consumentenverkiezingen Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards Belgium loopt de verkiezing ‘Qrf Cross-Channel Award Belgium’, een prijs voor de retailer die offline en online het beste weet te combineren. De combinatie van beide eerder genoemde verkiezingen vormen het uitgangspunt bij het bepalen van de winnaar van de Cross Channel Award Belgium, Een retailer die in eenzelfde categorie bij beide consumentenverkiezingen minimaal 380 beoordelingen per verkiezing behaalt maakt kans op de cross-channel titel. Torfs Schoenen behaalt dit jaar de hoogste gecombineerde score en sleept daarmee deze titel in de wacht.

Overall winnaar & RetailDetail Night 2016 Naast categorie winnaars kennen de verkiezing Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards ook beide een overall winnaar. Deze winnaar wordt bepaald op basis van het aantal stemmen die consumenten geven in het tweede deel van de beoordelingsronde. Consumenten kunnen namelijk aangeven welke van de categoriewinnaars zij de allerbeste vinden op www.bestewinkelketen.be, www.meilleurechainedemagasins.be en www.webshop-awards.be. Dit is mogelijk vanaf 3 oktober tot 15 november, 12 uur. De bekendmaking van de overallwinnaars zal plaatsvinden tijdens de RetailDetail Night, dat op 8 december plaatsvindt in het San Marco Village. Ook zal hier de \prijs Retailer of the Year Europe uitgereikt worden.

Mechelen, 22 september 2016