Home
De verkiezing
Bekijk video
Motiveer je klant
Leer van je klant
Als je wint
Nieuws
Contact
Planning
Blijf op de hoogte
Partners

De verkiezing

Wat heeft de ‘Retailer of the Year’-verkiezing je te bieden?

  • Promotie en positieve media-aandacht voor jouw (web)winkel;
  • Inzicht in de behoeften van consumenten;
  • Inzicht in de prestaties van deelnemende concurrenten;
  • Als winnaar mag jouw (web)winkel één jaar lang de titel ‘Beste Winkelketen van België’ en/of ‘Webshop Award Belgium’ dragen.

Hoe werkt de verkiezing?

1. Motiveer je klant om te stemmen

Om de titel ‘Beste Winkelketen van België’ en/of ‘Webshop Awards Belgium’ te winnen heb je minimaal 380 beoordelingen nodig per categorie en per kanaal (fysiek/online). Motiveer je klant om een beoordeling te geven over / te stemmen op jouw (web)winkel. Wij helpen je hier graag bij. Bekijk de mogelijkheden om campagne te voeren en beoordelingen te verzamelen.

2. De consument beoordeelt haar favoriete (web)winkels

In de vragenlijst kiest de consument een (web)winkel en categorie. Bekijk het overzicht van de categorieën.

De consument beoordeelt de retailer op zes aspecten:

  • Assortiment

  • Behulpzaamheid & serviceverlening

  • Deskundigheid & informatievoorziening

  • Koopgemak

  • Prijs

  • Uitstraling

Naast een beoordeling laten consumenten hun persoonlijke gegevens achter, namelijk geslacht, leeftijd en het e-mailadres.

Als retailer heb je de mogelijkheid om extra vragen toe te voegen aan de vragenlijst. Deze vragen bieden de kans om extra inzichten vanuit de consument te verzamelen. Er zijn een aantal standaardvragen voorbereid, maar maatwerk hoort ook tot de mogelijkheden. Bekijk de optie voor de extra vragen. 


3. Wij vergroten de betrouwbaarheid

Na de stemperiode analyseren we met de volgende controleslagen:

  • meerdere beoordelingen: bij twee of meer beoordelingen voor één retailer in dezelfde categorie vanaf één e-mailadres wordt één beoordeling meegenomen en worden de overige beoordelingen verwijderd.

  • snelheid invullen vragenlijst: beoordelingen die volledig zijn ingevuld binnen een tijdsbestek van 90 seconden worden verwijderd aangezien zeer te betwijfelen is dat deze beoordelingen serieus zijn ingevuld;

  • IP-adressen: er wordt een controle uitgevoerd op door respondenten gebruikte IP-adressen. Bij meer dan drie beoordelingen vanaf één IP-adres voor één retailer in dezelfde categorie worden drie beoordelingen meegenomen en de overige beoordelingen worden verwijderd.

Beoordelingen die voldoen aan deze controleslagen worden gebruikt voor de eindcijfers. Hier dient rekening gehouden te worden met een vermindering in stemmen, waardoor de stemgrens niet meer wordt behaald.

Weging op basis van relevantie van de criteria.

Aspect Cijfer Belang Cijfer x Belang
Assortiment 7,5 25% 1,875
Behulpzaamheid & serviceverlening 7 15% 1,050
Deskundigheid & informatievoorziening 6 10% 0,600
Koopgemak 8 10% 0,800
Prijs 5,5 25% 1,375
Uitstraling 7,5 15% 1,125
Eindresultaat 6,83

Correctie van de gewogen eindscore

Van het gemiddelde eindcijfer wordt een correctie op basis van het aantal beoordelingen afgetrokken om het gecorrigeerde eindcijfer te berekenen. Deze berekening is zo opgebouwd dat een hoger aantal beoordelingen zorgt voor een lagere correctie op het gemiddelde eindcijfer. Hieronder een voorbeeld:

  Gewogen cijfer Aantal beoordelingen Correctie Gecorrigeerd eindcijfer
(Web)shop A 6,83 380 0,20 6,63
(Web)shop B 6,83 500 0,18 6,65
(Web)shop C 6,83 750 0,14 6,69
(Web)shop D 6,83 1500 0,10 6,73
(Web)shop E 6,83 3000 0,07 6,76

4. Wij maken de genomineerden bekend!

In een categorie worden minimaal twee en maximaal vijf retailers genomineerd. Wanneer er meer dan vijf retailers de stemgrens hebben behaald, worden de vijf retailers met het hoogste gecorrigeerd eindcijfer genomineerd. Indien geen enkele of maar één retailer aan deze voorwaarde voldoet binnen een categorie, kan Q&A de stemgrens van 380 beoordelingen naar beneden bijstellen.

5. We maken de winnaars bekend!

Alle genomineerden worden uitgenodigd voor een feestelijk uitreikingsmoment. De genomineerde met het hoogste corrigeerde eindcijfer, wordt de winnaar van de titel 'Beste Winkelketen van België' en/of 'Webshop Awards Belgium' binnen de betreffende categorie.

De winnaar van de ‘Retailer of the Year the Belgium’ award wordt door consumenten bepaald tijdens de categoriebeoordeling. Aan het einde van de vragenlijst wordt gevraagd welke retailer zij overall het beste vinden en in hoeverre zij onderscheidend zijn ten opzichte van andere (web)winkels.