De verkiezing

divider

Vier redenen om deel te nemen

Motiveer je klant
Promotie

Promotie en positieve media-aandacht voor jouw (web)winkel.

Consumentenwensen
Consumenten inzicht

Inzicht in de beoordelingen van consumenten.

Leer van je klant
Inzicht

Inzicht in je prestaties ten opzichte van deelnemende concurrenten.

Als je wint
Kroon

Als winnaar draagt jouw (web)winkel een jaar lang de (categorie)titel ‘Beste Winkelketen van België’ en/of ‘Webshop Awards Belgium’.

Wat zeggen eerdere deelnemers?

  • “Retailer of the Year brengt veel nieuwe energie en goesting naar ons bedrijf.
    Alle winkel-medewerkers en de collega’s in ons service kantoor worden gestimuleerd om samen te zorgen voor tevreden klanten, elke dag opnieuw! De klant spreekt zich uit over de route die we hebben gekozen en dat motiveert.
    De verkiezing zelf is een aangenaam proces van inspiratie door talrijke sprekers en de mogelijkheid om collega’s te ontmoeten uit verschillende sectoren in de retail. We worden aangemoedigd om als sector telkens weer het beste van onszelf te geven.
    Meedoen houdt ons scherp en de winst geeft ons een waardig moment om samen met het hele bedrijf ons werk te vieren!”

    ~ Nathalie Dubois, Marketing Manager Pearle België, 2021-2022

  • “Bij Hubo streven we er naar om elk jaar onze klantervaring zowel in onze winkels als op onze website te verbeteren. Het winnen van jullie mooie awards geeft ons een boost, het vertrouwen dat we goed bezig zijn en dat onze klanten graag bij ons winkelen.”

    ~ Hubo, 2021-2022

  • “We zijn fier dat vier winkelformules van Colruyt Group, namelijk Colruyt Laagste Prijzen, Collect & Go, OKay en Dreamland bekroond werden als beste winkelketen van het jaar binnen hun categorie. Een bevestiging door onze klanten voor de kwalitatieve dienstverlening van onze medewerkers.”

    ~ Eva Biltereyst , Persverantwoordelijke, 2021-2022

  • “De verkiezing tot "Beste Winkelketen van België" is voor Aveve een ijkpunt in onze transformatie, een bijzonder belangrijke erkenning vanuit de klant.
    Daarnaast is het uiteraard een mooie opsteker voor onze medewerkers en zaakvoerders, die zich hier elke dag voor inzetten. Rechtstreeks de stem van de klant horen, blijft tenslotte de belangrijkste parameter in het beoordelen van je commerciële parcours. ”

    ~ Peter de Mey, Marketing & Category Mgt Director Aveve, 2021-2022

Hoe werkt het?

Retailers kunnen zich aanmelden voor actieve deelname aan de ‘Retailer of the Year’ verkiezingen. Om kans te maken op één van de titels, heb je namelijk minimaal 380 netto beoordelingen per categorie en per kanaal (fysiek/online) nodig. Motiveer je klant om te stemmen op jouw (web)winkel. Bekijk de mogelijkheden om campagne te voeren en beoordelingen te verzamelen.

Er zijn wel een aantal criteria waaraan een (web)winkel moet voldoen. Zo moet een winkelketen bijvoorbeeld minimaal vijf vestigingen hebben in België en een webshop een minimale omzet hebben van 1 miljoen euro.

Consumenten brengen tijdens de stemperiode een stem uit op hun favoriete (web)winkels. In de vragenlijst selecteert de consument een (web)winkel en vervolgens een categorie.

De consument beoordeelt een (web)winkel op een aantal aspecten. Deze aspecten zijn voor winkelketens en webshops afzonderlijk vastgesteld:

Winkelketens

  • Prijs (deze winkel biedt waarde voor mijn geld)
  • Assortiment (de keuze van producten in deze winkel sluit aan bij mijn wensen)
  • Klantvriendelijkheid (de medewerkers hebben een vriendelijke houding en oprechte aandacht)
  • Deskundigheid (de medewerkers hebben voldoende kennis en inzicht over de producten)
  • Koopgemak (het kost niet meer tijd en moeite dan nodig om bij deze winkel te kopen)
  • Uitstraling (deze winkel ziet er verzorgd en overzichtelijk uit)

Webshops

  • Prijs (deze webshop biedt waarde voor mijn geld)
  • Assortiment (de keuze van producten in deze winkel/webshop sluit aan bij mijn wensen)
  • Service (de medewerkers bieden hulp tijdens het koop- en retourproces)
  • Informatievoorziening (de webshop stelt voldoende informatie beschikbaar om een keuze te maken voor een product)
  • Bezorging (er worden voldoende bezorgopties aangeboden en de bezorging verloopt snel en probleemloos)
  • Gebruiksvriendelijkheid (de webshop is overzichtelijk en ik kan mijn producten makkelijk vinden)

Naast een beoordeling op bovenstaande aspecten laten consumenten de volgende persoonlijke gegevens achter: geslacht, leeftijd en het e-mailadres.

Als de stemperiode is geëindigd, starten we met de analyse van de beoordelingen. Hierbij beginnen we met de volgende controleslagen:

  • Bij twee of meer beoordelingen voor één retailer in dezelfde categorie vanaf één e-mailadres, wordt één beoordeling meegenomen en worden de overige beoordelingen verwijderd;
  • Beoordelingen die volledig zijn ingevuld binnen een tijdsbestek van 60 seconden worden verwijderd aangezien zeer te betwijfelen is dat deze beoordelingen serieus zijn ingevuld;
  • Er wordt een controle uitgevoerd op door respondenten gebruikte IP-adressen. Bij meer dan drie beoordelingen vanaf één IP-adres voor één retailer in dezelfde categorie worden drie beoordelingen meegenomen en de overige beoordelingen worden verwijderd.

Beoordelingen die voldoen aan deze controleslagen worden gebruikt voor de berekening van de eindcijfers. Houdt er dus rekening mee dat het aantal stemmen dat je hebt verzameld door deze controleslagen nog kan verminderen, wat ertoe kan leiden dat de stemgrens niet behaald wordt.

Berekening van de eindcijfers

Wij vragen consumenten elk jaar hoe belangrijk ze elk aspect vinden. Dit belang per aspect heeft invloed op het eindcijfer. Hieronder zie je een voorbeeld hoe we dit belang laten meetellen en het eindcijfer voor elke deelnemer afzonderlijk berekenen.

Aspect Cijfer Belang Cijfer x Belang
Assortiment 3,85 25% 0,9625
Klantvriendelijkheid 3,65 15% 0,5475
Deskundigheid 3,95 10% 0,395
Koopgemak 3,45 10% 0,345
Prijs 3,3 25% 0,825
Uitstraling 3,5 15% 0,525
Eindcijfer 3,6

Van alle eindcijfers voor dezelfde (web)winkel wordt vervolgens het gemiddelde eindcijfer berekend. Van het gemiddelde eindcijfer wordt een correctie op basis van het aantal primaire beoordelingen afgetrokken om het gecorrigeerde eindcijfer te berekenen. Deze berekening is zo opgebouwd dat een hoger aantal beoordelingen zorgt voor een lagere correctie op het gemiddelde eindcijfer. Hieronder een voorbeeld:

  Gewogen cijfer Aantal beoordelingen Correctie Gecorrigeerd eindcijfer
(Web)winkel A 3,6 380 0,20 3,40
(Web)winkel B 3,6 500 0,18 3,42
(Web)shop C 3,6 750 0,14 3,46
(Web)winkel D 3,6 1500 0,10 3,50
(Web)winkel E 3,6 3000 0,07 3,53

Als de gecorrigeerde eindcijfers en het aantal stemmen per (web)winkel bekend zijn, weten we welke retailers tot de genomineerden behoren. Binnen een categorie worden minimaal twee en maximaal vijf retailers genomineerd. Er moeten minimaal twee retailers per categorie zijn die de stemgrens hebben behaald, anders kan een categorie helaas geen doorgang vinden. Wanneer er meer dan vijf retailers de stemgrens hebben behaald, worden de vijf retailers met het hoogste gecorrigeerd eindcijfer genomineerd.

Alle genomineerden worden uitgenodigd voor een feestelijk uitreikingsmoment bij Kasteel van Brasschaat. De genomineerde retailer met het hoogst gecorrigeerde eindcijfers wordt de winnaar van de titel ‘Beste Winkelketen van België’ en/of ‘Webshop Awards Belgium’ binnen de betreffende categorie. Ook worden tijdens deze uitreiking de overall winnaars bekend gemaakt. Alle categoriewinnaars maken kans op de overall titels ‘Beste winkelketen van België’, ‘Webshop Awards Belgium’ en ‘Retailer of the Year Belgium’.

Is jouw (web) winkel de winnaar? Gefeliciteerd! Met een licentiepakket kun je een jaar lang met het verkiezingslogo communiceren.

Bekijk het verkiezingsreglement