Home
De verkiezing
Bekijk video
Motiveer je klant
Leer van je klant
Als je wint
Nieuws
Contact
Planning
Blijf op de hoogte
Partners

Nieuws

Belgische winkelketens scoren het hoogst op klantvriendelijkheid in fysieke winkels, Belgische webshops op betrouwbaarheid

Mechelen, 20 september 2018 – De genomineerden van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België 2018 – 2019’ verkiezing en de ‘Qrf Webshop Awards Belgium 2018 – 2019’ zijn bekend. 83 retailers maken kans op één of meerdere categorieprijzen. In de afgelopen maanden hebben ruim 165.000 consumenten meer dan 280 retailers beoordeeld. Daarmee zijn de ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezingen de grootste consumentenverkiezingen van België. De gemiddelde waardering voor de winkelketens is dit jaar een 7,45 en de webshops scoren dit jaar gemiddeld een 7,50. De verkiezingen zijn een initiatief van Q&A in samenwerking met Qrf City Retail en werden dit jaar voor de 13de keer georganiseerd.

Ten opzichte van vorig jaar hebben 5 extra spelers zich weten te nomineren. Bel&Bo, C&A en IKEA en zijn met vier nominaties de grootste kanshebber op een categorieprijs. Nieuw dit jaar zijn de categorieën ‘Auto onderhoud’ en ‘Kappers’.

Prijs en assortiment belangrijk

Consumenten hebben hun favoriete retailers beoordeeld op aspecten gerelateerd aan prijs, service en assortiment. Voor zowel winkelketens als webshops blijkt prijs het belangrijkste aspect. Bij winkelketens wordt dit aspect gevolgd door kwaliteit van de producten en samenstelling assortiment, bij webshops zijn dit acties en aanbiedingen en kwaliteit van de producten.

Gemiddelde behaalde cijfers per aspect

Beste Winkelketen
Prijs7,74
Acties en aanbiedingen7,66
Kwaliteit van de producten8,04
Samenstelling assortiment7,99
Deskundigheid7,82
Klantvriendelijkheid8,08
Service8,02
Uitstraling en beleving7,99
Winkelgemak8,07
Betrouwbaarheid8,06
Webshop Awards
Prijs7,89
Acties en aanbiedingen7,91
Kwaliteit van de producten8,15
Samenstelling assortiment8,14
Deskundigheid7,86
Klantvriendelijkheid8,04
Service8,16
Uitstraling en beleving7,94
Winkelgemak8,15
Betrouwbaarheid8,17

Bekendmaking winnaars categorieën

De uitreiking van de prijzen vindt plaats op donderdag 29 november 2018. RetailDetail Night, de afsluiting van het jaar voor Retail in België, is dit jaar het podium voor deze bekendmaking.

Retailer of the Year vakprijzen

Onder het ‘Retailer of the Year-concept’ worden ook de Retailer of the Year vakprijzen georganiseerd. Bij deze verkiezingen geven vakgenoten en een jury hun stem aan de beste nieuwkomer op de Belgische markt en de meest duurzame retailer. De volgende partijen zijn genomineerd (op alfabetische volgorde):

Retail Sustainability Award

  • Bel&Bo
  • De Kringwinkel
  • Lidl
  • Lush
  • Juttu

Best Newcomer Award

  • Chez Claire
  • Sostrene Grene
  • Five Guys

Genomineerden Qrf Beste Winkelketen van België 2018 - 2019

Op alfabetische volgorde:
Auto onderhoud
  • Auto 5
  • Carglass
Baby & Kind
  • Bel&Bo
  • C&A
  • Dreambaby
  • JBC
  • Zeeman
Consumentenelektronica
  • Krëfel
  • MediaMarkt
  • Vanden Borre
Damesmode
  • Bel&Bo
  • C&A
  • e5
  • JBC
  • Lola & Liza
Dierenspeciaalzaken
  • AVEVE
  • MAXI ZOO
  • Tom&Co
Doe-het-Zelf
  • Brico
  • Brico Plan-it
  • Hubo
  • Mr. Bricolage
Eten & Drinken
  • Lunch Garden
  • McDonald's
  • Oil & Vinegar
  • Panos
  • Pizza Hut
Health & Wellness
  • Kruidvat
  • Rituals
  • Yves Rocher
Herenmode
  • Bel&Bo
  • C&A
  • e5
  • Jack & Jones
  • JBC
Kantoorartikelen
  • Ava
  • FNAC
Kappers
  • Hairequipe
  • Kreatos
Keukens & Badkamers
  • IKEA
  • Krëfel Keukens
Leeswaren
  • Club
  • FNAC
  • Standaard Boekhandel
Lingerie & Ondermode
  • Bel&Bo
  • Etam
  • Galeria Inno
  • Hunkemöller
  • Zeeman
Mode accessoires
  • C&A
  • H&M
  • Primark
  • Veritas
Muziek, Films & Games
  • DreamLand
  • FNAC
  • MediaMarkt
Optiek
  • Hans Anders
  • Pearle Opticiens
Parfumerie
  • ICI PARIS XL
  • Planet Parfum
  • Rituals
  • Yves Rocher
Schoenen
  • Brantano
  • Bristol
  • Maniet ! Luxus
  • Torfs
  • vanHaren
Slapen
  • Beter Bed
  • IKEA
Speelgoed
  • Action
  • DreamLand
  • FUN
Sport & Outdoor
  • AS Adventure
  • Decathlon
Supermarkten
  • Albert Heijn
  • Aldi
  • Colruyt
  • Lidl
  • OKay
Telecom providers
  • Orange
  • Proximus
  • Telenet
Tuin
  • AVEVE
  • Brico
  • Intratuin
Warenhuis
  • Action
  • Blokker
  • Galeria Inno
  • HEMA
  • IKEA
Wonen
  • Action
  • Brico
  • IKEA

Genomineerden Qrf Webshop Awards België 2018 - 2019

Op alfabetische volgorde:
Auto onderhoud
  • Auto 5
  • Banden online
Baby & Kind
  • C&A
  • Zalando
  • Zeeman
Consumentenelektronica
  • 123inkt.be
  • bol.com
  • Coolblue
  • MediaMarkt
Damesmode
  • Bel&Bo
  • e5
  • Zalando
Doe-het-Zelf
  • Gamma
  • Hubo
Health & Wellness
  • Farmaline
  • Newpharma
  • Yves Rocher
Herenmode
  • e5
  • Zalando
Kantoorartikelen
  • 123inkt.be
  • FNAC
Leeswaren
  • bol.com
  • Standaard Boekhandel
Lingerie & Ondermode
  • Hunkemöller
  • Zalando
Mode accessoires
  • C&A
  • Esprit
  • H&M
  • Veritas
Muziek, Films & Games
  • bol.com
  • MediaMarkt
Optiek
  • Hans Anders
  • Pearle Opticiens
Parfumerie
  • ICI PARIS XL
  • Yves Rocher
Reisbureaus
  • Jetaircenter
  • Neckermann
  • Thomas Cook
Schoenen
  • Tamaris
  • Torfs
  • Zalando
Slapen
  • Beter Bed
  • IKEA
Speelgoed
  • bol.com
  • DreamLand
Sport & Outdoor
  • AS Adventure
  • Decathlon
  • Zalando
Supermarkten
  • Carrefour market
  • Colruyt
  • Delhaize
Telecom providers
  • Proximus
  • Telenet
Tuin
  • Brico
  • DreamLand
Warenhuis
  • bol.com
  • HEMA
  • IKEA
Wonen
  • Brico
  • IKEA
20 september 2018

Wat wil de Belgische retailklant in 2018?

Grootste Belgische consumentenverkiezing reikt in 2018 voor de dertiende keer prestigieuze 'Qrf Retailer of the Year Belgium'-titels uit

5 april 2018 - Vanaf vandaag kunnen de Belgische winkelketens zich aanmelden om deel te nemen aan de nieuwe editie van de ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezingen. Per 1 juni kan de Belgische consument zijn favoriete winkelketen of webshop weer beoordelen. De retailers maken kans op de titels ‘Qrf Beste Winkelketen van België’, ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ en de overall titel ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’. Retail adviesbureau Q&A is initiatiefnemer van het internationale ‘Retailer of the Year’-concept, dat inmiddels in negen landen wordt georganiseerd. Qrf City Retail is als hoofdsponsor aan de Belgische verkiezingen verbonden.

Barometer van de retailsector

Sinds zijn eerste Belgische editie in 2008 worden de verkiezingen meer en meer gezien als een efficiënte en leerrijke barometer van de retail. Ruim 180.000 consumenten beoordeelden in 2017 hun favoriete winkelketens en webshops op tien verschillende criteria: Prijs, Acties en aanbiedingen, Kwaliteit van de producten, Samenstelling assortiment, Deskundigheid, Klantvriendelijkheid, Service, Uitstraling en beleving, Winkelgemak en Betrouwbaarheid.

Van al de categoriewinnaars won Standaard Boekhandel vorig jaar de overall titel van ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ging bol.com er met de ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ prijs vandoor. Wie dit jaar de grote winnaar is wordt bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night op 29 november in San Marco, Schelle.

Retailer of the Year, een logo dat kan tellen

Dat de prestigieuze titel een concrete meerwaarde kan betekenen voor de winnaars, blijkt uit een onderzoek dat Q&A uitvoerde bij 400 consumenten. 58% van de ondervraagden gaf aan de verkiezingen te kennen en ruim 70% kent het winnaarslogo. De cijfers benadrukkende waarde van de verkiezing :

  • 57% ziet het winnaarslogo als een keurmerk;
  • 41% zou eerder een winkel met winnaarslogo binnenlopen dan zonder dit logo;
  • voor 55% levert het winnaarslogo een positieve bijdrage aan zijn/haar beeld bij de winkel;
  • 37% vindt een winkel met winnaarslogo van betere kwaliteit dan een winkel zonder dit logo;
  • 43% vindt een winkel met Winnaarslogo betrouwbaarder dan een winkel zonder dit logo;
  • 28% zou eerder terug komen bij een winkel met winnaarslogo dan bij een winkel zonder dit logo;
  • 31% zou een winkel met winnaarslogo sneller aanbevelen dan een winkel zonder dit logo.

Q&A Insights Belgium, nog dichter bij de Belgische retail

Voor Werner Bruyns, Head of Q&A Belgium, is de verkiezing een bijzonder waardevolle bron van informatie over de hele retailsector: “Meten is weten. In de retail meer dan elders. Het is van wezenlijk belang de pols van de consument te kunnen nemen, zijn veranderende gewoontes en behoeftes in te schatten en te anticiperen, om dit persoonlijk contact met de klant optimaal te houden of te verbeteren”.

Het Nederlandse adviesbureau Q&A besliste begin 2018 een aparte Belgische vestiging op te richten en vertrouwde de leiding ervan toe aan Werner Bruyns. Bruyns verdiende eerder zijn sporen als oprichter van Coolblue Belgium in 2007 en weet dus als geen ander wat klantenservice en klantentevredenheid betekenen.

Ook nieuwe vakprijzen

Q&A wenst echter niet alleen de consumenten aan het woord te laten maar de mening van de retailers zelf te polsen. Daarom wordt dit jaar de nieuwe vakprijs ‘Qrf Best Newcomer in Belgium’ in het leven geroepen. Vakgenoten beoordelen voor deze award de beste toetreders op de Belgische markt.

De ‘Qrf Retail Sustainability Award’ zal dit jaar voor de tweede keer uitgereikt worden. Vakgenoten kunnen de retailer die voor hen het meeste belang hecht aan duurzaamheid benoemen. Een vakjury legt binnen een top 5 van kandidaten, de uiteindelijke winnaar vast. JBC won vorig jaar als eerste deze vakprijs.

Het laatste woord aan de consument

Als verantwoordelijke van het kersverse Q&A Insights Belgium, kijkt Werner Bruyns alvast enthousiast uit naar de verkiezingen: ”De consument krijgt het laatste woord. En zo moet het zijn. Wie weet komen we ook dit jaar voor grote verrassingen te staan en brengt de verkiezing waardevolle informatie waaruit honderden retailers inspiratie zullen putten”.

Ook hoofdsponsor Qrf City Retail ziet uit naar een nieuwe editie. Zij zijn als partner betrokken omdat zij enerzijds meerwaarde willen blijven bieden aan haar huurders, maar anderzijds ook de voeling met de retailwereld en de consument niet uit het oog wil verliezen. Anneleen Desmyter van Qrf City Retail : ”Als hoofdsponsor van de 'Retailer of the Year' awards wil Qrf City Retail een retailer in de kijker zetten die oog heeft voor zijn klanten en bovendien vernieuwend is. Uiteraard hopen wij net zoals vorig jaar een groot aantal consumenten te kunnen bereiken, want hun mening telt voor ons. Daarnaast kijken we ernaar uit om opnieuw enkele bekende retailers op het podium uit te nodigen om hun jarenlange inzet in de kijker te zetten. Tegelijk zijn wij ook verheugd om met de nieuwe award ook de nieuwkomers op de Belgische markt te verwelkomen én te leren kennen."

5 APRIL 2018

Colruyt, Standaard Boekhandel, bol.com en JBC winnen de ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’ 2017 - 2018 Titels

Schelle, 24 november 2017 - De nieuwste editie van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ 2017 - 2018 en ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ 2017 - 2018 heeft gisterenavond plaatsgevonden op RetailDetail Night in Schelle. Colruyt behaalt de hoogste eindscore omnichannel en wordt bekroond tot ‘Qrf Retailer of the Year’ 2017-2018. De Standaard Boekhandel is winnaar in de categorie ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ 2017 - 2018 en Bol.com nam de ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ 2017 - 2018 in ontvangst. In totaal namen meer dan 187.000 consumenten deel aan de verkiezingen en werden er ruim 460.000 beoordelingen geregistreerd. De ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezingen zijn hiermee de grootste consumentenverkiezingen van België. Voor het eerst werd ook een Sustainability Award uitgereikt. Kledingketen JBC mocht als allereerste deze prijs in ontvangst nemen.

Colruyt: ‘Qrf Retailer of the Year’ 2017 – 2018

Op 21 september werden, in de eerste ronde van de verkiezing ‘Qrf Retailer of the Year’ 2017 – 2018, 25 categoriewinnaars bekendgemaakt. Tijdens de tweede ronde van de verkiezing, werden de Belgische consumenten uitgenodigd om de uiteindelijke beste fysieke winkelketen, webshop en hoofdwinnaar over alle kanalen heen, te verkiezen. Standaard Boekhandel haalde het in de categorie van de fysieke winkels, Bol.com die van de webshops. Colruyt behaalde uiteindelijk de hoofdtitel van ‘Qrf Retailer of the Year’ 2017 – 2018.

JBC wint eerste ‘Qrf Retail Sustainability Award’

De editie 2017-2018 van de ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezingen pakte eveneens uit met een nieuwe prijs; een award voor de meest duurzame retailer. Vakgenoten gaven in deze verkiezing hun oordeel. Kledingketen JBC won deze allereerste Retail Sustainability Award. Naast JBC haalden ook Colruyt, Färm, Leapp en Lidl een plek in de top 5 van de meeste duurzame ondernemingen.

Belgen ruim tevreden over hun winkels

De belangrijkste vaststelling van deze nieuwste editie blijft wellicht dat consumenten over het algemeen zeer tevreden zijn over hun winkels. Met een gemiddelde waardering van 7,70/10 doen de webshops het lichtjes beter dan de fysieke winkels (7,53/10). Voor zowel winkelketens als webshops blijken klantvriendelijkheid, service, betrouwbaarheid en winkelgemak de meest belangrijke criteria.

De waardering die klanten aan fysieke winkels geven op tien verschillende criteria, verschilt weinig van de score die de webshops bij dezelfde consumenten halen. Enkel voor de categorie acties en aanbiedingen, lijkt er een wat grotere kloof te gapen tussen fysieke winkels (7,67) en webshops (8,05).

Retailer of the Year concept

Het concept Retailer of the Year is in 2003 ontstaan in Nederland en is actief in tien Europese landen. Vanaf 2006 is het concept actief in België met Beste Winkelketen van België. Sinds 2015 zijn daar de Webshop Awards Belgium aan toegevoegd. De Retail Sustainability Award werd dit jaar voor het eerst georganiseerd.

Schelle, 24 november 2017

De ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ categoriewinnaars zijn bekend!

Belgische winkelketens krijgen score van 7,5/10 van hun klanten.
Webshops scoren nog beter met 7,7/10.

Mechelen, 21 september 2017 - De categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018’ en ‘Qrf Webshop Awards 2017-2018’ zijn bekend. In de afgelopen maanden hebben ruim 187.000 consumenten meer dan 70 retailers beoordeeld in 25 verschillende categorieën. De gemiddelde waardering voor de winkelketens resulteert dit jaar in een 7,53, de webshops scoren nog beter met een 7,70. De verkiezingen, een initiatief van Q&A in samenwerking met Qrf City Retail , werden dit jaar voor de twaalfde keer georganiseerd.

Klantvriendelijkheid belangrijkst in winkels, betrouwbaarheid bij webshops

Consumenten beoordeelden hun favoriete retailers op tien aspecten. Voor zowel winkelketens als webshops blijken klantvriendelijkheid, service, betrouwbaarheid en winkelgemak de meest belangrijke criteria. Opvallend is dat prijs in België als het minst belangrijke criterium wordt beschouwd, terwijl dit aspect in Nederland de hoogste score behaald.

Gemiddelde behaalde cijfers per aspect

Aspect Winkelketens Webshops
Prijs 7,69 7,96
Acties en aanbiedingen 7,67 8,05
Kwaliteit van de producten 8,04 8,18
Samenstelling assortiment 7,98 8,19
Deskundigheid 7,78 7,86
Klantvriendelijkheid 8,07 8,08
Service 8,04 8,22
Uitstraling en beleving 7,97 7,96
Winkelgemak 8,04 8,23
Betrouwbaarheid 8,04 8,24

25 categoriewinnaars ‘Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018’

Baby & Kind:
Dreambaby

Bouwmarkten:
Hubo

Damesmode:
Bel&Bo

Dierenspeciaalzaken:
AVEVE

Drogisterij:
Yves Rocher

Elektronica:
MediaMarkt

Eten & Drinken to go:
Lunch Garden

Geschenken:
Action

Health & Wellness:
Yves Rocher

Herenmode:
e5 mode

Leeswaren:
Standaard Boekhandel

Lingerie & Ondermode:
Hunkemöller

Mode accessoires:
Veritas

Muziek, Films & Games:
MediaMarkt

Optiek:
Pearle Opticiens

Outdoor:
Decathlon

Parfumerie:
ICI PARIS XL

Schoenen:
Torfs

Speelgoed:
DreamLand

Sport:
Decathlon

Supermarkten:
Colruyt

Telecom:
MediaMarkt

Tuin:
AVEVE

Warenhuis:
Action

Wonen:
IKEA


15 categoriewinnaars ‘Qrf Webshop Awards België 2017-2018’

Bouwmarkten
Hubo

Damesmode
e5 mode

Drogisterij
Newpharma

Elektronica
Coolblue

Health & Wellness
Farmaline

Herenmode
e5 mode

Leeswaren
Standaard Boekhandel

Muziek, Films & Games
bol.com

Optiek
Hans Anders

Parfumerie
Yves Rocher

Reisbureaus
Neckermann

Schoenen
Torfs

Speelgoed
DreamLand

Telecom
Coolblue

Wonen
IKEA


Tweede stemronde

De categoriewinnaars gaat opnieuw de strijd aan voor de overalltitel. Consumenten kunnen hen dan opnieuw beoordelen via www.bestewinkelketen.be/stemmen. Dit is mogelijk van 2 oktober tot en met 15 november. Welke retailer vervolgens de overall winnaar wordt van de titel ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ wordt bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night op 23 november 2017.

Mechelen, 21 september 2017

De genomineerden zijn bekend!

In de afgelopen maanden zijn er bijna 380.000 beoordelingen gegeven door meer dan 185.000 consumenten. 78 retailers hebben zich weten te nomineren binnen 27 verschillende categorieën. Een mooie prestatie! Met deze aantallen zijn deze verkiezingen de grootste consumentenverkiezingen binnen de Belgische retail.

Bekendmaking winnaars categorieën

De uitreiking van de categorieprijzen vindt plaats op donderdag 21 september 2017 als afsluiter van de RetailDetail Day. Tickets kunnen besteld worden via: www.retaildetail.be.

Na de uitreiking van de categorieprijzen kunnen consumenten opnieuw hun stem uitbrengen. Tijdens deze stemronde wordt bepaald wie van de categoriewinnaars daadwerkelijk de beste winkelketen en webshop heeft en daarmee de beste retailer van België is. De tweede stemronde loopt van 2 oktober tot en met 15 november. Tijdens de RetailDetail Night, die op donderdag 23 november 2017 plaatsvindt, worden de drie overall prijzen uitgereikt: ‘Qrf Beste Winkelketen van België, ‘Qrf Webshop Awards België en de ‘Qrf Retailer of the Year award’.

Genomineerden Beste Winkelketen van België 2017 - 2018
Gerangschikt op alfabetische volgorde

Baby & Kind
  • Bel&Bo
  • C&A
  • Dreambaby
  • JBC
  • Zeeman
Bouwmarkten
  • Brico
  • Brico Plan-it
  • Hubo
  • Mr. Bricolage
Damesmode
  • Bel&Bo
  • C&A
  • e5 mode
  • Lola & Liza
  • Zeeman
Dierenspeciaalzaken
  • AVEVE
  • Maxi Zoo
  • Poils et plumes
  • Tom&Co
Drogisterij
  • Di
  • Kruidvat
  • Yves Rocher
Elektronica
  • Eldi
  • Krëfel
  • MediaMarkt
  • Vanden Borre
Eten & Drinken to go
  • Lunch Garden
  • McDonald's
  • Panos
  • Pizza Hut
  • Quick
Geschenken
  • Action
  • Dille & Kamille
  • Flying Tiger
Health & Wellness
  • Kruidvat
  • Medi-Market
  • Rituals
  • Yves Rocher
Herenmode
  • C&A
  • e5 mode
  • Jack & Jones
Leeswaren
  • Club
  • FNAC
  • Press Shop
  • Standaard Boekhandel
Lingerie & Ondermode
  • Hunkemöller
  • Zeeman
Mode accessoires
  • C&A
  • e5 mode
  • Swarovski
  • Torfs
  • Veritas
Muziek, Films & Games
  • FNAC
  • MediaMarkt
Optiek
  • Grand Optical
  • Hans Anders
  • Pearle Opticiens
Outdoor
  • AS Adventure
  • Decathlon
Parfumerie
  • ICI PARIS XL
  • Planet Parfum
  • Yves Rocher
Schoenen
  • Brantano
  • Bristol
  • Torfs
Speelgoed
  • Bart Smit
  • Broze
  • DreamLand
  • FUN
  • Maxi Toys
Sport
  • AS Adventure
  • Decathlon
  • Sports Direct
Supermarkten
  • Albert Heijn
  • Aldi
  • Colruyt
  • Lidl
  • Okay
Telecom
  • Belgacom
  • MediaMarkt
  • Mobistar
  • Proximus
  • Telenet
Tuin
  • AVEVE
  • Brico
Warenhuis
  • Action
  • Blokker
  • HEMA
  • IKEA
  • Makro
Wonen
  • Brico
  • Brico Plan-it
  • HEMA
  • IKEA
  • Leen Bakker


Genomineerden van Webshop Awards België 2017 - 2018
Gerangschikt op alfabetische volgorde

Bouwmarkten
  • Brico
  • Brico Plan-it
  • Gamma
  • Hubo
Damesmode
  • Bel&Bo
  • e5 mode
  • Zalando
Drogisterij
  • Newpharma
  • Yves Rocher
Elektronica
  • bol.com
  • Coolblue
  • MediaMarkt
Health & Wellness
  • Farmaline
  • Yves Rocher
Herenmode
  • e5 mode
  • Zalando
Leeswaren
  • bol.com
  • Standaard Boekhandel
Muziek, Films & Games
  • bol.com
  • MediaMarkt
Optiek
  • Hans Anders
  • Pearle Opticiens
Parfumerie
  • ICI PARIS XL
  • Yves Rocher
Reisbureaus
  • Jetaircenter
  • Neckermann
Schoenen
  • Brantano
  • Bristol
  • Torfs
Speelgoed
  • bol.com
  • DreamLand
Telecom
  • Coolblue
  • MediaMarkt
Wonen
  • Brico
  • Brico Plan-it
  • IKEA
  • Leen Bakker

Belgische klanten geven hun winkelketens 7,5/10

Belgisch publiek hecht steeds meer belang aan assortiment en prijskwaliteitsverhouding

Brussel, 24 april 2017 – De Belgische consument hecht steeds meer waarde aan het assortiment en de prijskwaliteitsverhouding van producten in de winkel.

Afgelopen jaar hebben 204.000 consumenten de Belgische winkelketens en webshops beoordeeld:

  • Gemiddeld krijgen winkelketens een rapport van 7,5/10 op een totaal van 9 selectiecriteria1.
  • In fysieke winkels winnen assortiment en prijskwaliteitsverhouding aan belang.
  • Voor webshops blijken de prijskwaliteitsverhouding en promoties de meest belangrijke beoordelingscriteria te zijn, terwijl service het minst naar waarde wordt geschat.
  • Het ‘Qrf2 Beste Winkelketen van het Jaar’ logo wordt door consumenten beschouwd als een keurmerk dat een positieve bijdrage levert aan het imago van de winnaar.
Klant wil ruime keuze en eerlijke prijzen

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat consumenten over het algemeen ruim tevreden blijven over winkelketens die zij in 2016 bezochten. De 137 beoordeelde winkelketens uit 22 verschillende winkelcategorieën krijgen een gemiddelde score van 7,5/10. Hierbij worden het criterium van het assortiment en de prijskwaliteitsverhouding van het aanbod door de bezoekers als de meest belangrijke aspecten beschouwd (22%).

Evolutie 2015-2016 : klant wordt prijsgevoeliger en kieskeuriger

Het blijkt dat de klant, over alle categorieën samen, gemiddeld prijsgevoeliger wordt en dat assortiment, promoties en prijskwaliteitsverhouding ook gemiddeld in waarde toenemen ten opzichte van het jaar 2015.

De meerwaarde die de klant ervaart bij klantvriendelijkheid en service is voor de klant daarentegen duidelijk afgenomen.

Verschillen tussen categorieën : van chocolatiers tot opticiens, van telecom tot boeken

Uiteraard spelen de negen beoordelingscriteria (Prijsniveau, Prijs-kwaliteitverhouding, Deskundig personeel, Klantvriendelijk personeel, Assortiment, Service, Acties en Aanbiedingen, Sfeer en Vernieuwing) niet in alle soorten winkelketens een zelfde rol.

Het onderzoek toont een aantal markante verschillen :

  • Zo blijkt van alle winkelcategorieën het prijsniveau bij opticiens en audiciens (9,6%) verhoudingsgewijs het minst belangrijk te zijn, terwijl het nergens anders dan in supermarkten (18,5%) een grotere rol speelt.
  • De prijskwaliteitsverhouding speelt op haar beurt het meest bij modeaccessoires en handtassen (25,1%) en het minst bij parfumerie (15,9%).
  • Slechts 3,8% van de responderende supermarktklanten acht de deskundigheid van het personeel belangrijk; met een score van 23% ligt hetzelfde criterium het hoogst bij opticiens en audiciens.
  • Een klantvriendelijk personeel lijkt met 4,6% in winkels voor wonen en interieur van relatief ondergeschikt belang te zijn, terwijl het met 15,4% juist andersom ligt bij chocolaterie en patisserie.
  • Waar slechts 10,4% belang hecht aan het assortiment van de telecomwinkels, grenst dit cijfer bij chocolatiers en boekenwinkels aan de 24%.
  • De sfeer bij “food to go”-zaken lijkt met 6,8% de hoogste impact te hebben van alle winkels.
  • Vernieuwing speelt het meest bij wonen en interieur (4,6%).

Tussen 2015 en 2016 zijn de volgende criteria relatief belangrijker geworden voor de klant :

  • Prijs in wonen- en interieurketens (+2,6%)
  • Prijskwaliteitsverhouding in sportwinkels (+3%)
  • Deskundigheid personeel en klantvriendelijkheid in food to go-zaken (+3,6%)
  • Assortiment in baby en kind (+4,2%)

Volgende criteria zijn in dezelfde periode relatief minder belangrijk geworden :

  • Prijs in food to go (-2,2%)
  • Prijskwaliteit in baby en kind (-2,6%)
  • Deskundigheid personeel in boekenwinkels (-5,2%)
  • Promoties in muziek-, film- en gameswinkels (-4,4%)

Webwinkels scoren gelijk aan winkelketens

De verkiezing geeft nagenoeg dezelfde evolutie weer voor webshops in de ‘Qrf Webshop Awards’. De prijskwaliteitsverhouding blijft voor webshops het belangrijkste element, promoties staan nog steeds op de tweede plaats. Het minst belangrijke aspect bij webshops is de service.

Qrf Beste Winkelketen van België: een keurmerk met positief imago

Dat de verkiezing ‘Beste winkelketen van België’ uitgegroeid is tot een verkiezing die het grote publiek bereikt, blijkt niet alleen uit het hoge aantal deelnemers. In 2016 beschouwt 54% van de ondervraagden het logo van de verkiezing als een echt keurmerk. 52% bevestigt dat het logo van ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ een positieve bijdrage levert aan het imago van de winkel die de prijs wint. Nog eens 52% vindt dat het logo een meerwaarde biedt bij het oriënteren naar een bepaalde winkel.

Voor Mark Veldkamp, Commercieel directeur van Q&A, initiatiefnemer van het ‘Retailer of the Year’ concept is de groeiende visibiliteit en geloofwaardigheid van het logo een blijk van duurzaam vertrouwen van de consument. “Dit vertrouwen willen wij dan ook blijven verdienen door van onze kant winkelketens aan te sporen om het beste van zichzelf te geven in de bestaande categorieën. Meer nog, wij willen de retailers ook aanmoedigen om mee te zijn met hun tijd en maximaal rekening te houden met de veranderende behoeftes van de consument.”

Voor Anneleen Desmyter, CEO van Qrf City Retail, de hoofdsponsor van ‘Retailer of the Year’ is het als investeerder in winkelvastgoed zeer belangrijk om voeling te behouden met de winkels en de consument van morgen. “Qrf City Retail is niet enkel investeerder, maar wil ook graag een partner en kenniscentrum zijn voor retailers door het voeren van onderzoeken en het volgen van trends. Op deze manier wil en kan Qrf City Retail een meerwaarde bieden aan haar huurders.”

1De 9 selectiecriteria waarop de winkelketens beoordeeld worden, zijn : Prijsniveau, Prijs-kwaliteitverhouding, Deskundig personeel, Klantvriendelijk personeel, Assortiment, Service, Acties en Aanbiedingen, Sfeer en Vernieuwing
2Qrf City Retail, de Belgische beursgenoteerde eigenaar en verhuurder van binnenstedelijk winkelvastgoed, is de hoofdsponsor van de “Retailer of the Year 2017” award.

Brussel, 24 april 2017

Action grote winnaar bij de uitreiking van de prijzen Qrf Beste Winkelketen van België 2016 – 2017 en Retailer of the Year Europe

Schelle, 8 december 2016 - Action is uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2016 – 2017 en Yves Rocher nam de de Qrf Webshop Award Belgium 2016 - 2017 in ontvangst. De prijzen zijn vanavond uitgereikt tijdens de RetailDetail Night in het San Marco Village. Daarnaast werd op deze avond bekendgemaakt dat Action ook de prijs ‘Retailer of the Year Europe’ gewonnen heeft en dat de Webshop Award Europe dit jaar naar Hunkemöller gaat.

Qrf Beste Winkelketen van België
In de afgelopen zes maanden beoordeelden ruim 200.000 consumenten hun favoriete retailers voor de publieksprijzen Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards Belgium. Dit leverde in totaal bijna 400.000 waardevolle beoordelingen op. Op donderdag 22 september zijn de winnaars van de categorieprijzen bekendgemaakt. Deze winnaars maakten kans op de overalltitel door stemmen van de consument binnen te halen. In de ogen van een grote meerderheid van de consumenten verdient Action de titel Qrf Beste Winkelketen van België 2016 - 2017. Net als vorig jaar is ook de Qrf Webshop Award uitgereikt. Dit keer sleepte de Yves Rocher deze prijs in de wacht.

De nummers twee tot en met vijf die in de race waren voor de titel Qrf Beste Winkelketen van België 2016-2017 zijn ook bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. Bel&Bo, de winkelketen die vorig jaar uitgeroepen werd tot de winnaar van de verkiezing, is op de tweede plek geëindigd en Yves Rocher heeft de derde plek behaald. Op de vierde plek volgt Standaard Boekhandel. Ten slotte is Pearle Opticiens geëindigd op de vijfde plek.

Ook de nummers twee tot en met vijf van de Webshop Awards Belgium zijn op deze avond bekendgemaakt. Deze plaatsen zijn respectievelijk voor Bel&Bo, Bol.com, TravelBird en Dreamland.

Retailer of the Year Europe
De verkiezingen Beste Winkelketen en Webshop Awards zijn dit jaar in 10 Europese landen gehouden. Retailers (webshops) die in minstens vier (drie) landen prijzen wisten te winnen maakten kans op overkoepelende Europese prijzen. Dit jaar werd de RetailDetail Night gekozen als het podium om de prijzen ‘Retail of the Year Europe’ en ‘Webshop Award Europe’ uit te reiken. Uit in totaal meer dan 1,8 miljoen beoordelingen blijkt uiteindelijk dat Action zich Retailer of the Year Europe 2016 – 2017 mag noemen. De Webshop Award Europe 2016 - 2017 werd dit jaar gewonnen door Hunkemöller. Tot slot mocht Hunkemöller ook de Cross-Channel Award Europe in ontvangst nemen. Dit is een prijs voor de retailer die online en offline het beste met elkaar weet te combineren.

Retailer of the Year concept
Het concept Retailer of the Year is in 2003 ontstaan in Nederland en is actief in tien Europese landen. Vanaf 2006 is het concept actief in België met Beste Winkelketen van België. Sinds 2015 zijn Webshop Awards Belgium en Cross Channel Award toegevoegd.

Schelle, 8 december 2016

Categoriewinnaars ‘Qrf Beste Winkelketen van België 2016 – 2017’ en ‘Webshop Awards Belgium 2016 – 2017’ bekend

Mechelen, 22 september 2016 - De categoriewinnaars van de publieksprijzen Qrf Beste Winkelketen van België 2016 - 2017 en Qrf Webshop Awards 2016 - 2017 zijn bekend. Ruim 200.000 consumenten gaven gehoor aan de oproep hun favoriete winkelketens en webshops te beoordelen op www.bestewinkelketen.be www.meilleurechainedemagasings.be en www.webshop-awards.be. In 23 categorieën zijn ruim 38 prijzen uitgereikt aan 22 retailers. Hunkemöller werd voor het tiende jaar op rij Beste Winkelketen in de categorie Lingerie & ondermode en Yves Rocher ging in totaal met vier categorieprijzen naar huis. Torfs werd de winnaar van de Qrf Cross Channel Award.

De verkiezing Beste Winkelketen van België wordt dit jaar voor de elfde keer gehouden. Dit zijn de winnaars van deze editie:

22 categoriewinnaars Qrf Beste Winkelketen van België 2016 - 2017

Baby & kind:
Zeeman

Boeken:
Standaard Boekhandel

Bouwmarkten:
Hubo

Damesmode:
Bel&Bo

Drogisterij:
Yves Rocher

Elektronica:
MediaMarkt

Food to go:
Lunch Garden

Herenmode:
e5

Juwelier & bijouterie:
Veritas

Lingerie & ondermode:
Hunkemöller

Mode-accessoires & handtassen:
Veritas

Muziek, films & games:
MediaMarkt

Opticiens & audiciens :
Pearle Opticiens

Parfumerie:
Yves Rocher

Schoenen:
Torfs

Speelgoed:
Dreamland

Sport:
Decathlon

Supermarkten:
Colruyt

Telecom:
MediaMarkt

Tuin & dier:
AVEVE

Warenhuis & huishouden:
Action

Wonen & interieur:
Action

 

 

Naast de prijs voor de Beste Winkelketens werden ook de Webshop Awards Belgium uitgereikt, een prijs voor de beste online retailer. De winnaars zijn als volgt:

16 categoriewinnaars Qrf Webshop Awards Belgium 2016 - 2017

Boeken:
Bol.com

Bouwmarkten:
Hubo

Damesmode:
Bel&Bo

Drogisterij:
Yves Rocher

Elektronica:
Coolblue

Herenmode:
e5

Muziek, films & games:
Bol.com

Parfumerie:
Yves Rocher

Reisbureaus:
Travelbirds

Schoenen:
Torfs

Speelgoed:
Dreamland

Supermarkten:
Delhaize

Telecom:
Coolblue

Tuin & dier:
AVEVE

Warenhuis & huishouden:
Bol.com

Wonen & interieur:
Brico

Qrf Cross-Channel Awards Belgium 2016 - 2017 Parallel aan de consumentenverkiezingen Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards Belgium loopt de verkiezing ‘Qrf Cross-Channel Award Belgium’, een prijs voor de retailer die offline en online het beste weet te combineren. De combinatie van beide eerder genoemde verkiezingen vormen het uitgangspunt bij het bepalen van de winnaar van de Cross Channel Award Belgium, Een retailer die in eenzelfde categorie bij beide consumentenverkiezingen minimaal 380 beoordelingen per verkiezing behaalt maakt kans op de cross-channel titel. Torfs Schoenen behaalt dit jaar de hoogste gecombineerde score en sleept daarmee deze titel in de wacht.

Overall winnaar & RetailDetail Night 2016 Naast categorie winnaars kennen de verkiezing Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards ook beide een overall winnaar. Deze winnaar wordt bepaald op basis van het aantal stemmen die consumenten geven in het tweede deel van de beoordelingsronde. Consumenten kunnen namelijk aangeven welke van de categoriewinnaars zij de allerbeste vinden op www.bestewinkelketen.be, www.meilleurechainedemagasins.be en www.webshop-awards.be. Dit is mogelijk vanaf 3 oktober tot 15 november, 12 uur. De bekendmaking van de overallwinnaars zal plaatsvinden tijdens de RetailDetail Night, dat op 8 december plaatsvindt in het San Marco Village. Ook zal hier de \prijs Retailer of the Year Europe uitgereikt worden.

Mechelen, 22 september 2016